اقدامات مدیریتی مرتبط با راهبردها

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۶/۹ | 

اقدامات مدیریتی مرتبط با راهبردها

از تاریخ ابلاغ راهبردهای رهبر انقلاب به دانشگاه، تاکنون ۴ سال سپری شده است. در این ۴ سال، اقدامات و فعالیت های مختلفی در جهت تبیین، گفتمان سازی و تحقق آنها در محیط دانشگاه، صورت گرفته است.
نمودار فوق برخی از این اقدامات(مدیریتی) را به تصویر کشیده است.

دفعات مشاهده: 1134 بار | دفعات چاپ: 226 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

بررسی وضعیت موجود شوراها، کمیته ها و کمیسیون های دانشگاه امام صادق علیه السلام

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۶/۹ | 

یکی راهبردهای ابلاغی رهبر انقلاب در افق ۱۴۰۴ دانشگاه،
توجه مضاعف به اصل چابک و سبک بار شدن سازمان و تشکیلات دانشگاه و همچنین صرفه جویی (راهبرد ۱۲) است.
در این راستا معاونت طرح و برنامه، در گزارش خود در سال ۱۳۹۶ با عنوان «بررسی وضعیت موجود شوراها، کمیته ها و کمیسیون های دانشگاه امام صادق علیه السلام» بر روی مسئله بازطراحی نظام تصمیم گیری در دانشگاه تمرکز کرده است.
مطابق بررسی صورت گرفته، در مجموع تعداد ۹۴ شورا و کمیته احصا شده است که از این تعداد، ۵۹ شورا مربوط به واحدهای ستادی و ۳۵ شورا نیز متعلق به دانشکده های دانشگاه است. هزینه برگزاری جلسات برای اتخاذ تصمیم توسط شوراهای دانشگاه در سال ۱۳۹۶، رقمی معادل ۶،۶۶۰،۱۴۲،۳۲۲ ریال بوده است.

این گزارش با نگاهی ارزیابی، مهمترین چالش های دانشگاه را در این خصوص ذکر کرده است که عبارتند از:


:one: «شورا» جایگزین «کار کارشناسی» شده است: خیلی از امور می تواند توسط یک کارشناس یا مدیر یا مدیرکل انجام شود. ولی ذائقه دانشگاه در گذر زمان به گونه ای شکل گرفته که همه کارهای ریز و درشت به شوراها محول شده اند.

:two: وجود شوراها، کمیسیون ها و کمیته های مختلف و هزینه بر و وقت گیر بودن تصمیمات: تقریبا می توان گفت سازوکار تصمیم گیری در دانشگاه برای اغلب کارهای ریز و درشت به صورت شورایی است. یعنی حتی خیلی از «کارهایی مشخص و دارای فرایند» نیز باید در قالب شورا تصمیم گیری شود این امر منجر به افزایش هزینه ها شده و از طرف دیگر باعث می شود تصمیمات در زمان بهینه اتخاذ نشود.

:three: تمرکز بالای تصمیم گیری: می توان گفت که شوراهای تخصصی اختیارات قابل توجهی در اخذ تصمیمات نداشته و باید همه موضوعات را به شورای دانشگاه یا هیات رئیسه ارجاع دهند. در حالیکه شوراهای عالی باید به سکانداری پرداخته و امور پاروزنی را به شوراهای تخصصی و عملیاتی بسپارند.

عدم کارآمدی فعالیت های دبیرخانه ای: دبیر جلسه و فعالیت دبیرخانه ای مناسب اولا باعث ارتقای کیفیت دستور جلسات شده و از طرف دیگر باعث ایجاد سرعت در تصمیمات می شود. در حالی که در بخش قابل توجهی از شوراهای دانشگاه یا اساسا دبیر واقعی وجود ندارد یا نقش خود را به صورت صحیح ایفا نمی کند.

:five: فرار از پاسخگویی و پذیرفتن مسئولیت نتایج تصمیم: باتوجه به ساختار تصمیم گیری در دانشگاه، عملا هیچ کسی مسئولیت کاری را برعهده نگرفته و به جای پاسخگویی، مشکل و مسئله را به شورا و کمیته نسبت می دهد.

:six: بهینه نبودن اعضای شوراها: اعضای برخی از شوراها به صورت غیر ضروری بسیار متورم بوده و باعث لختی آن شده است. در صورتی که شورای مطلوب بین ۷ الی ۹ نفر باید باشد.

در گزارش، پیشنهادهای تفصیلی برای برون رفت از این وضعیت، ارائه شده که خلاصه تیتروار آنها عبارت است از:

:white_check_mark: ادغام شورای همسو و همسنخ
:white_check_mark: تعریف چارچوب و ضابطه برای موضوعات روتین شوراها و تفویض آن به مدیرکل یا مدیر
:white_check_mark: حذف شوراها، کمیسیون ها و کمیته های غیر ضروری
:white_check_mark: تعریف دبیرخانه قوی و انتخاب دبیر توانمند برای شوراها
:white_check_mark: تقلیل اعضای شوراها و استفاده از سازوکار «عضو غیر دائم»

دفعات مشاهده: 1051 بار | دفعات چاپ: 228 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

گزارش استفاده از بودجه پروژه های توسعه ای دانشکده ها

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۶/۹ | 

دفعات مشاهده: 1068 بار | دفعات چاپ: 241 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر